Rob Feulner, Sam Meech

Unstable Intermediated Forms

[Formes instables intermédiées]

Beginning November 11, 2021, TOPO announces a new exhibition in the showcase with a media proposal by artists Rob Feulner and Sam Meech, Unstable Intermediated Forms. The artists suggest a series of generative video feedback and analog glitch works exploring fluid dynamics, pattern generation and interactivity. The installation connects a variety of “fragile” interdependent devices to generate new forms and interpretations beyond their control. Real-time video processing, misuse of technology, and exploitation of technical limitations are core to Rob Feulner and Sam Meech's approach.

This installation includes video and interactive works previously exhibited by each artist alongside nascent video feedback experiments. The artists use non-linear systems that fluctuate between chaos and order, rendering video artifacts, sometimes giving them natural movements, such as the oscillation of the water. The artists’ original body of work are here entangled through intermediated systems that influence and affect one another, constantly shaping and shaped by the environment.

The multi-channel device presented in TOPO's showcase stands in opposition to the notion of "stable intermediated forms," which refers to works that develop through iteration, that is, through programming processes that combine an element of experimentation and robust outcomes and mitigating risks in the progression towards an ideal. Several of Feulner and Meech's earlier works conform to this notion: crystallised forms born out of experimentation, but ultimately locked down as fixed media processes for exhibitions.

In this exhibition, by offering instead unstable and intermediated forms, Feulner and Meech seek to extend the potential for failure. The exploratory interconnection of technological devices to generate unpredictable results multiplies the possibilities of happy accidents or new harmonies. This remix can produce new dynamics and generate new patterns of co-operative behavior.

The artists use a combination of analog processing, live camera inputs, digital projection and interactive design (using Isadora software). A set of LED lights is also programmed to react with the works in the space.

Re-staging digital art is often challenging, and in this case the intention is to reverse engineer the artists' original works to hack them together. The artists know that some elements of the installation will not work as intended, but that doesn't mean they are not "working." They will certainly have to go on site during the exhibition to adjust settings, camera feedback angles, replace faulty television sets or work around software bugs. In the end, distortions don't matter, dead leaves make great compost and spare parts build machines.

As the video feeds influence each other in their very form, Feulner and Meech's artistic collaboration affects one another. Their collaboration impacts both their aesthetics and production. Unstable Intermediated Forms encourages them to step outside the bubble and expand their field of exploration.

Exposition en vitrine

11 novembre – 18 décembre 2021

lundi au samedi, 10 h à 19 h

Événement Facebook

On rentrera dans une autre ère d’Internet, parce que le changement des interfaces fait que les utilisateurs n’auront plus d’accès direct au monde virtuel, puisque tout sera intermédié

Guillaume Ledit, «Tout le foisonnement que permet Internet pourrait avoir disparu dans 15 ans»,
dans Usbek & Rica, 28 juillet 2017
Source

Rob Feulner

Né en 1987, Rob Feulner est un artiste vidéo originaire de Montréal, au Québec. Armé d'une pile de magnétoscopes et d'équipements trafiquées, indifférent aux chocs électriques, Rob Feulner plonge ses mains au cœur des machines, générant des kilomètres de signal vidéo parasite et de distorsions qu'il combine pour confronter les malaises de la politique actuelle. Son travail a été exposé au musée d'art d'Indianapolis, diffusé par The Cartoon Network et présenté aux côtés d'Anne Carson, lauréate de la bourse MacArthur. Son œuvre la plus récente, le court-métrage expérimental de 17 minutes Cable Box, était présenté en première au Festival ECRÃ (Brésil) en juillet 2021.

robfeulner.com

@bleunuitvideo

Sam Meech

Né en 1981 à Huddersfield, au Royaume-Uni, Sam Meech est un artiste numérique porté sur l'analogique, dont la pratique englobe l'installation interactive, la projection et le bidouillage machine. Il s'intéresse aux processus hybrides combinant le numérique et l'analogique dans sa création et en performance, par le biais d'œuvres ludiques qui jouent sur la texture, le motif, la récursivité et la translation. Il pratique l'art du pixel, il a tricoté à la machine des animations de chevaux en stop motion, généré de la poésie à partir de vieux titres vidéo et coulé des trains miniatures dans du béton pour créer des projections de mapping apocalyptiques.

Dans sa pratique récente, il explore la rétroaction vidéo optique dans des installations numériques interactives - une approche décrite dans son mémoire de maîtrise en arts création intitulé « Video in the Abyss : In the context of the digital, is video feedback still useful as an approach to making art ». Deux œuvres qui en résultent, Chroma Culture et Portals, ont été diffusées largement au Royaume-Uni et sélectionnées pour le prix Lumen 2019 pour l'art et la technologie. Chroma Culture a également remporté le prix ALIFE Inspired Art au festival ALIFE 2020. Les deux œuvres ont été adaptées et déconstruites dans le cadre de cette exposition.

Il aime collaborer avec le public pour développer des projets qui permettent aux gens de s'impliquer dans la technologie et les processus créatifs. Il a créé des œuvres pour Mutek, l'ONF, le Quartier des Spectacles et la Maison de la Culture Maisonneuve, ainsi que pour de nombreuses galeries, des musées et institutions publiques au Royaume-Uni. Maintenant établi à Montréal, il enseigne le cours Intermedia à l'Université Concordia.

portfolio.smeech.co.uk

@videosmithery


Détails de l'événement

  • Date:
  • Lieu: TOPO