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COMPOSITE #2
December 8, 2015 / 5 : 30 PM to 9 PM
SID LEE / 8 Queen Street, Montréal, H3C 2N5

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The Conseil des arts de Montréal seeks to give rise to connections and cross-pollination between creators, artists’ centres, organizations, businesses, and professionals operating within the digital milieu. The goal: to inspire, inspire… and inspire! Read more »

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METAFIVE

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Since 2008, Heimbecker has written nearly 2000 cards comprised of word plays, puns and neologisms pertaining to daily events and the changing paradigms of artistic life. METAFIVE (2015) following the concert performance RIPALIPER earlier this year for Spoken Screen, proposes to remix the most recent of these statements into a ongoing audio visual thought poem, activated by viewers as they pass by the Agence Topo window showcase.

METAFIVE is an installation where hundreds of hand-written cards are presented together asynchronously on five 15 inch LCD video screens. The letters of the invented phrases are transcribed into soundtracks by software that creates a matching musical score from the individual words and phases. Using sound samples from piano, cello and contrabass a richly haunting melody is produced. Mixed for the environment in situ, Heimbecker’s METAFIVE creates a continuous stream of free associations and new meanings from his words, images and sounds.

Agence TOPO has provided support to create this project by Steve Heimbecker with the collaboration of MaxMSP programmer Etienne Grenier.

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Biography

Steve Heimbecker is an audiovisual artist and composer of multi- channel installation and immersive sound. His first 8-channel audio composition was presented in Calgary, AB. in 1992. He has created audio-visual installations and sound designs for up to 64 discrete channels of information and sound. Heimbecker’s work is included in such public collections as the Musée national des beaux-arts du Québec and the Alberta Art Foundation. His work has won professional Arts Award Grants in Canada, Québec, Saskatchewan and Alberta. Internationally, he has won 2 Honorary Mentions from Prix Ars Electronica, Linz, AT: Interactive Art (2005) and Digital Musics (2009), and the Prix du Jury – Auro 3D 9.1 – Mixage FOu 2013, Paris, FR. In 2015, Heimbecker completed his epic audio-video / poetic-neologism installation NOTES at betaLAB – Sprorobole, QC. NOTES is a LCD screen installation designed for 56 channels of audio and over 1600 text-based images. In 2014/15, Heimbecker was awarded a Canada Council New Media Residency at the École des médias – Faculté de communication, Université du Québec à Montréal (UQAM) to research and create new techniques for multi-channel sound immersion. The 2015 Hexagram UQAM concert series, SONIC JELLO: 64-channel immersion for the body, belly and brain, is a result of this residency. With an art career spanning nearly 3 decades Heimbecker’s installations, performances, and compositions have been presented across Canada, Europe, New York City, and Peru. He lives and works in Sherbrooke, or in situ during various artist residencies or commissions.

www.steveheimbecker.net

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Par Paule Mackrous

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On représente la plupart du temps la surveillance par une sorte d’anthropomorphisme : c’est l’humain qui surveille l’autre humain par le truchement d’un dispositif. Or, dans leur article « Invisible Surveillance in Visual Arts [1]» (2012), Katherine et David Barnard-Wills démontrent que nous vivons dans une ère de la dataveillance. Celle-ci est définie comme l’« utilisation systématique de nos systèmes de données personnelles dans le but de surveiller ou de contrôler les actions d’une ou plusieurs personnes [2] ». Si les auteurs de ce brillant article voient une opposition entre la surveillance du corps et celle des données, l’œuvre make-A-move de Pat Badani réconcilie ces deux aspects et aborde, par là, la complexité des enjeux liés à la surveillance.

Deux visages sur des écrans encastrés dans un mur rouge réagissent au passage des visiteurs et travailleurs de l’immeuble du Pôle de Gaspé. La vitrine n’est plus cet espace conçu afin de rendre visible, depuis la voie publique, ce qui se déroule à l’intérieur d’un commerce ou d’une galerie. Opaque, elle sculpte désormais l’espace public lui-même avec les regards curieux, apeurés ou discrets des visages qui occupent sa surface. Ce sont alors les visiteurs qui se retrouvent dans le grand aquarium que représente l’espace public sous l’égide de la surveillance. Les senseurs captent notre présence et nos mouvements ; ils réagissent plus fortement à certaines couleurs de vêtement. Le captage de nos données, par sa dimension cachée, entraine ce que Georgio Agamben appelle la désubjectivation[3]. Il vise à contrôler l’être humain plutôt qu’à créer de nouvelles subjectivités. Seulement, ici, l’animation des portraits photographiques, par son caractère saccadé et répétitif, ne leurre pas : nous savons qu’il y a là un processus technologique, voire algorithmique. Le dispositif rendu en partie visible permet de nous amuser avec celui-ci en nous approchant ou en nous éloignant de lui. On peut lui échapper, aussi. Bref, il nous permet de tester ses limites. Ainsi, nous découvrons que les regards ne peuvent traquer qu’une personne à la fois et qu’ils privilégient la proximité. Nous devinons que le reflet de la vitre parasite le bon fonctionnement du dispositif. Ce sont précisément ces « failles » qui incitent à la participation ; cette participation qui, pour paraphraser le critique américain Howard Rheingold, est un véritable antidote au contrôle et à la surveillance[4].

Avec make-A-move, c’est le potentiel créatif et ludique de la surveillance qui est mis en scène. La possibilité d’une subjectivité au sein de ce processus est, quant à elle, ravivée par les portraits en gros plan et la distance intime qu’ils imposent. Par cette œuvre participative, Pat Badani nous convie à penser la surveillance comme quelque chose qui peut être réapproprié afin de façonner un espace public à l’avantage de ses multiples singularités.

 

[1] Katherine et David Barnard-Wills (2012). « Invisible Surveillance in Visual Art », Surveillance & Society, UK, no10, pp.204-214.

[2] Traduction de l’auteure. Ibid., p.206

[3] Agamben, Giorgio. (2006). Qu’est-ce qu’un dispositif? Paris : Payot

[4] Roland Piquepaille. (2006). « Howard Rheingold About Our Mobile World », ZDNet, http://www.zdnet.com/article/howard-rheingold-about-our-mobile-world/, consulté le 11 novembre 2015.

 

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NY2015

Agence TOPO est fière de faire partie de la délégation Quebec Digital Arts in NYC. L’évènement est organisé dans le cadre des festivités entourant le 75e anniversaire de la Délégation générale du Québec à New York, du 22 au 24 octobre 2015. Agence TOPO fait partie d’une mission organisée par le CQAM pour développer les marchés et publics de la famille des arts numériques. Découvrez toute la programmation sur l’appli #QDANYC :
www.cqam.org/webapp

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Registration is currently underway for the 11th edition of Doc Circuit Montreal, taking place from November 14-18 during the Montreal International Documentary Festival (RIDM).

This year, Doc Circuit Montreal is pleased to announce more than 120 local and international guests. Registering for our One-on-One event on November 17th will allow you to book individual meetings with major decision makers, such as the commissioning editors and programmers of:

 

Canal+, Sundance Institute, Tribeca Film Institute, ARTE GEIE, ARTE: Thema, American Documentary / POV, Upian, Bayerischer Rundfunk, GATHR, Monoduo, Union Docs, as well as festivals like HotDocs, True/False, Festival La Roche sur Yon, Sunny Side of the Doc, Camden International Film Festival and Cinéma du Réel.

 

Among our Canadian guests, we are pleased to welcome the producers and commissioning editors from  Radio-Canada, TV5, CBC-Documentary Channel, Télé-Québec, Super Channel, ONF, ARTV, VICE Media, Canal D, as well as many others.

 

Consult our confirmed programming, and see the complete list of the 2015 Decision-Makers here.

 

Registration ends November 1st, 2015.

http://www.ridm.qc.ca/en/docircuitmtl/registration

 

Looking forward to welcoming you to Doc Circuit Montreal this year!

 

Samara Chadwick

DCM Programmer

 

Melanie Lanza

DCM Production Coordinator

 

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During the festival, information on events will be shared through our newsletter.

 

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